Startupeista megakonserneihin – pelialan huikea kasvu jatkuu edelleen kirjoittanut Teppo Viitala Viimeksi päivitetty: 5. maaliskuun 2021 Peliala on teknologian rinnalla kehittynyt erityisen rajusti viimeisen vuosikymmenen aikana. Se on edistynyt pelkistä konsoli- ja tietokonepeleistä vaikuttaviin mobiilipeleihin, e-urheiluun, pelien suoratoistoon ja kymmeniä miljoonia pelaajia kerääväksi rahapelialaksi, joista jokainen on kymmenien miljardien eurojen arvoinen toimiala. Monet pienet peliyritykset ja suuret tietotekniikkajätit ovat muuntautuneet saman ajan sisällä megakonserneiksi ja miljoonatuloja tahkoviksi jättiyrityksistä, joita löytyy myös useista kansainvälisistä pörsseistä. Sijoittaminen peliyrityksiin onkin yksin kannattavimmista sijotuskohteista, josta voidaan lukea lisää Sijoitusrahastot-sivuilta. Miten ala on kasvanut nykyiseen tilaansa? Mitä strategioita peliyritykset ovat käyttäneet kasvattaakseen markkinaosuuttaan? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin vastaamme alla. Suurimmat alan kehitykseen vaikuttavat tekijät Kehityksen suurimpia avustajia ovat olleet teknologian kehitys, jonka myötä pelaamisesta on tullut yhä saavutettavampaa ja helpompaa. Ennen pelaaminen vaati suoraan rahallista ja fyysistä panostusta konsolin ja tietokoneen sekä niiden vaatimien pelien oston takia, mutta nykyään pelattavaa löytyy runsaasti myös ilmaiseksi ja saatavuus on pelkän internetyhteyden takana. Photo by Kelly Sikkema on Unsplash Ensiaskeleet nykyiseen koettiin jo Nintendon käsikonsoleiden kanssa, mutta varsinkin älypuhelimet ovat nopeuttaneet ilmiötä merkittävästi. Nykyään pelaamista markkinoidaan erilaisten pilvipalvelujen välityksellä, joidenka ansiosta suuremmatkin pelit ovat pelattavissa miltä tahansa tietokoneelta ja jopa hyvin varustellulla älypuhelimella. Kehitys ei ole kuitenkaan millään tavoin vähentänyt alan tuloja, vaan videopelialan erityisesti uskotaan kasvavan jopa 300 miljardin dollarin alaksi vuoteen 2025 mennessä ja pelaajamäärien uskotaan kasvavan jopa 2,5 miljardiin pelaajaan ympäri maailmaa. Ilmaiseksi ladattavat ja pelattavat pelit, kuten Fortnite ja Apex Legends, ovat todistaneet maailmalle sen, että ilmaisuus ei tarkoita vähäisiä tuottoja. Kyseiset pelit ovat muodostuneet maailman eniten voittoa tahkoneiksi nimikkeiksi. Ostotapahtuma on vain siirtynyt itse pelin ja laitteiden ostosta, pelin sisäisiin ostoihin, kuten hahmojen varustehankintoihin. Peliyritykset tekevät yritysostoja kasvattaakseen osuuttaan markkinoilla Samalla kun pelaajien määrä kasvaa, kilpailu markkinaosuuksista käy kuumana. Pelivaihtoehtoja ja yrityksiä on tällä hetkellä runsaasti. Vuosittain Suomessa julkaistaan tusinoittain uusia peliyrityksiä, joista luonnollisesti kaikki eivät menesty kuten Rovio tai Supercell. Parhaimpia menestyjiä ovat olleet isot rahapelejä tuottavat peliyritykset. Book of Dead -kolikkopelin tapaisista menestystarinoista tunnettu ruotsalainen yritys Play’n GO on laajentanut toimintaansa merkittävästi, joista viimeinen oli taktinen siirto ostaa lisäosaamista yritykseen lunastamalla toisen ruotsalaisen peliyrityksen Proactive Gamingin vuonna 2018. Sen myötä yritys pystyy laajentamaan portfoliotaan kolikko- ja jättipottipeleistä esimerkiksi kenoon, bingoon ja raaputusarpoihin. Samalla se sai haltuunsa yrityksen yhteistyösopimukset monien huippusivustojen kanssa. Yritysostot ovat tunnettuja alalla kuin alalla. Niiden johdosta onkin muodostunut jättimäisiä konserneja, jotka voivat jopa hallita liian suurta osuutta markkinoista ja tehden pienempien yritysten toiminnasta vaikeaa. Tällöin jokaisen menestyneen startupin tavoitteena tulee tulevaisuudessa olemaan yrityksen myyminen suuremmille toimijoille ja mahdollisesti jatkaa kehitystyötä sillä tavoin. Mobiilipelaaminen on päihittänyt kaikki Mobiilipelaamisen osuus koko pelialan tuotoista käsittää jopa 54 % vuonna 2019. Kasvua on viimeisen kahden vuoden aikana ollut 2-3 prosentin vuosivauhdilla. Se on tapahtunut konsoli- ja tietokonepelaamisen kustannuksella, joiden osuus on kymmenessä vuodessa pienentynyt 37 %:sta 21 %:iin (tietokone) ja konsolipelien 45 prosentista 23 %:iin. Tulevaisuuden trendit, kuten pilvipalvelujen kautta pelaaminen, ovat vain kasvattamassa mobiilipelaamisen intoa samalla kun alalla on nähty satojen miljoonien eurojen sijoituksia. Erityisesti tuulet puhaltavat vahvasti Aasian suunnasta, josta megakokoinen mobiili- ja pelikonserni Tencent on aloittanut maailman valloituksensa. Supercellinkin suuromistajan tunnettu Tencent omistaa esimerkiksi aasialaiset chat-ohjelmat WeChatin ja Tencent QQ:n. Sen tytäryhtiöt ovat taasen keskittyneet pelialan ostoihin, aivan kuten Supercellinkin tapauksessa, jonka johdosta Tencent on maailman suurin pelialan yritys. Sillä on hallussaan myös 40 % Epic Gamesista ja yritys sijoitti juuri 90 miljoonaa dollaria mobiilipeliyritys Pocket Gemsiin. Kehityksen uudessa aallossa tarvitaan yhä monipuolisempaa B2B-osaamista Uuden vuosikymmenen kynnyksellä peliala on astumassa aivan uudenlaisen kehitysaallon vietäväksi, ja joutuu pakosti jättämään hyvästit vielä 10 vuotta sitten tärkeinä pidettäville pelialan haaroille, kuten konsoleille. Tulevaisuudessa pelit ladataan helposti maksullisten tilauspalvelujen, kuten Google Stadian tai Apple Arcaden, kautta, jonka johdosta ihmisten odotetaan käyttävän yhä enemmän aikaa pelien ääressä. Photo by 6 9 on Unsplash Pelien sisäiset ostot ja niitä tuottavien sekä pyörittävien yritysten tarve tulee kasvamaan. Kyseisiä B2B-palveluja tarjoavia tahoja on tällä hetkellä vain muutama, joten tarve pelien sisäisen myynnin tuottamiseen, luomiseen ja ylläpitämiseen tulisi olla tulevaisuuden pelialan yritysten tärkein kehityssuunta muun pelin kehittämisen rinnalla.